Activiteiten

Personal coaching
Hierbij kunnen de volgende vragen aan de orde komen:

  • Hoe kan ik beter omgaan met mijn collega’s cq. manager?
  • Hoe kan ik beter leren delegeren?
  • Hoe laat ik mij niet in de hoek drijven?
  • Hoe ga ik om met stress op mijn werk?
  • Hoe word ik een betere leidinggevende?

In het intakegesprek wordt samen met de gecoachte en de leidinggevende de problemen geïnventariseerd, de leerdoelen en het gewenste resultaat van het coachtraject besproken.
Een coachtraject bestaat uit zes gesprekken, waarin de vragen en doelen, zoals de gecoachte die heeft geformuleerd, aan de orde komen door middel van zelfreflectie, aangereikte theorieën en tools.

Teamcoaching
Hierbij kunnen de volgende vragen aan de orde komen:

  • Hoe kunnen wij onze samenwerking verbeteren?
  • Hoe lossen we het conflict op dat ons team belemmert goed te functioneren?
  • Hoe komt het dat niet iedereen binnen dit team verantwoordelijkheid neemt?
  • Hoe komt het dat dit team zijn target niet haalt?
  • Hoe kan dit team elkaar feedback leren geven?

Als coach onderzoek je met het team welke normen en waarden er zijn om de huidige situatie in stand te houden. Wat doet het team met elkaar om het patroon niet te doorbreken? En wat gebeurt er als het patroon wel doorbroken wordt?

Training ‘Coachen op de werkvloer’
De volgende leerdoelen kunnen worden geformuleerd:

  • Hoe coach ik mijn medewerkers?
  • Wanneer geef ik leiding en wanneer coach ik?
  • Is dit een indivduele vraag of is het een teamcoachingsvraag?
  • Welke pet heb ik op naar mijn medewerkers? De coach-  of de managementpet?
  • Hoe coach ik mijn team naar meer resultaatverantwoordelijkheid?

Deze training is geschikt voor leidinggevenden op HBO/MBO-niveau, die praktisch willen leren coachen. Het doel van deze training is, dat u uw competenties als coach ontwikkelt, uw medewerkers kunt coachen en u zich bewust bent van uw eigen stijl als coach.
De training wordt op maat gemaakt in overleg met de opdrachtgever.

Interimmanagement/Extern adviseur
Bij o.a. de volgende problemen kan SOMS worden ingezet als interimmanager:

  • Het secretariaat haalt niet zijn doelstellingen.
  • De secretaresses kunnen onderling niet samenwerken.
  • Hoe zorgen we ervoor dat het ‘nieuwe’ secretariaat optimaal en gemotiveerd functioneert?
  • Hoe kan er efficiënter gewerkt worden?
  • Hoe maak ik van mijn medewerkers een team?

SOMS kan als extern adviseur het officemanagement of secretariaat doorlichten op knelpunten en houding van de officemanagers, management-assistentes of secretares­ses en deze begeleiden naar een goed functionerende afdeling. Dit kan door middel van het meelopen met het secretariaat en het geven van directe adviezen en correcties op inhoudelijke zaken en de houding van de medewerkers. Na een intakegesprek wordt er een plan van aanpak opgesteld. Door middel van individuele en/of teamcoaching wordt in een aantal gesprekken of tijdens werkoverleggen met de medewerkers van het secretariaat gewerkt aan de doelstellingen, zoals opgesteld in het plan van aanpak.   Als interimmanager wordt er op de werkvloer tijdens de dagelijkse werkzaamheden in de hier-en-nu situatie gecoacht, samen met de medewerkers oplossingen bedacht voor problemen en veranderingen geborgd.